Національно-патріотичне виховання на уроках математики Із часу становлення України як незалежної суверенної держави , враховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні, пов`язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції. Відповідно до Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2015-2019 перед педагогом-вихователем передусім стоїть задача формування особистості свідомого громадянина України, який вирушаючи у вселюдську вись,достеменно повинен знати: звідки він, хто він в рідній стороні, ким виросте. На уроках математики патріотичне виховання треба здійснювати за рахунок розширення змісту освіти, доцільних методів і форм навчання, використання сприятливих виховних ситуацій, а також віддаючи перевагу окремим аспектам цієї роботи відповідно до вікових учнів. Перевага надається прикладам духовно-моральної, історико-краєзнавчої та національно-патріотичної тематики. Саме вчителі у співпраці з батьками мають закласти фундамент для формування особистості учня, який є частиною суспільства і громадянином своєї країни. У 5 – 6 класах учителю математики слід створювати умови для ідентифікації учня як жителя міста чи села, виховувати любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідної мови, побуту, традицій. У підручниках для 5-6 класів з математики міститься задачний матеріал, на основі якого можна здійснювати патріотичне виховання, але, на мою думку, в недостатній кількості. Для того, щоб збільшити потенціал патріотичного виховання предмета математики, необхідно частіше включати в зміст уроку задачі, що викликають почуття гордості за рідну країну і стосуються державності, столиці, прапора тощо. Наведемо приклади таких задач. 1. Площа Києва дорівнює 84,3 га, а площа Андорри – 46,8 га. Який відсоток площі столиці України становить площа держави Андорра? 2. Найбільшою водною артерією України є Дніпро — третя за величиною (після Волги і Дунаю) річка Європи. Довжина Дніпра – становить 2201 км, у межах України — 981 км. Знайдіть який відсоток довжини річки знаходиться на території України. 3. Площа Запорізької області складає 28,461 км2, а площа Полтавської області – 28,748км2. На скільки площа Полтавської області більша? Скільки відсотків площа кожної з областей складає від площі України? 4. Кількість населення Одеси та Шостки відповідно дорівнює 1017022 і 78505 осіб. У скільки разів більше людей проживає в Одесі, ніж у Шостці? Відповідь округліть до десятих. 5. Для встановлення рекорду: "Найбільший тризуб, викладений тілами людей на горі Говерлі" на найвищу вершину країни піднялося дві групи українців зі Сходу та Заходу. Одну групу представляв Харків, а другу селище Міжгір'я на Закарпатті, харків'яни пройшли шлях за 7 годин, після чого до неї приєдналася друга група міжгірців, через 2 години спільного шляху подолання Говерли було закінчено. За скільки годин можуть подолати Говерлу кожна група, йдучи самостійно, якщо харків'янам для цього потрібно на 4 години більше ніж міжгірцям? (Цей рекорд занесли до книги рекордів Гінеса, як найбільший тризуб, довжина котрого сягнула 12 метрів, ширина 8 метрів, тож загальна площа майже 100 квадратних метрів) Доцільними будуть задачі екологічного спрямування, зміст яких уможливлює формування в учнів дбайливого ставлення до національних багатств і рідної природи. Варто пропонувати учням для розв’язування задачі краєзнавчого характеру, які допомагають виховувати в учнів бережливе ставлення до природних багатств, повагу до праці і традиціям українського народу, любов до власного краю і своєї Батьківщини. Це можуть бути задачі про річки та озера, тварин чи рослин, задачі про історичні споруди та новобудови регіону в якому проживають учні. 6. Наприклад, задача № 1 У далекому майбутньому, команда українських вчених розробила надвеликий круїзний лайнер, під назвою "Козацька чайка". Загалом лайнер розраховано на N місць. Маршрут руху наступний: Київ(початок маршруту) - Черкаси - Крменчуг - Дніпропетровськ - Запоріжжя - Херсон (кінцеве місто). Відомо, що у кожному місті(Крім Києва,у ньому зайшло 0.001% населення) на судно заходить рівно 0.0015% від населення міста,а сходить з нього у два рази менше, ніж зайде у наступному місті. На яку кількість людей розраховано лайнер,якщо у Херсоні(кінцеве місто,ніхто не сідає на корабель) судно було заповнено на 67%? Населення міст: Київ - 2.8 млн. Черкаси - 280 тис. Кременчуг - 225 тис. Дніпропетровськ - 950 тис. Запоріжжя - 766 тис. Яку кількість грошей заробить судоходна компанія, якщо один квиток (не зважаючи на тривалість поїздки) коштує 1000 гривень?
Задача № 2. По річці Дністер (найдовша з річок України 1362 км, яка починається і закінчується на території України) проплив човен "Полтава" 16 км за течією річки і 30 км проти течії річки Дністер, потративши на весь шлях 1 годину 30 хвилин. Знайдіть власну швидкість човна "Полтава", якщо швидкість течії - 1 км на годину. 7. Задача № 3. На території міста Покровська Донецької області знаходяться 20 підприємств шести основних галузей промисловості. Старанно працюють шахтарі. Розв`язав наступний приклад, ви дізнаєтесь скільки тон вугілля вони здобули за рік. 8. (358*2,5+265*15,4+2530*0,5)*1000 9. Задача № 4.Місто Покровськ Донецької області-великий промисловий центр України. Розв`яжи завдання і ти будеш знати рік його заснування 10. 25*25+25*50 Формуванню патріотизму в учнів, зокрема гордості за успіхи держави, сприяють задачі, що містять історичні чи статистичні відомості (загальнодержавні чи регіональні). Цікавими для учнів є задачі, що містять історичні дані регіону, популяризують українську історію, боротьбу українського народу за незалежність, мову та культуру. Коли вміння розв’язувати задачу сплітається з історією, задача стає більш значимою і може стати дійсно цікавою кожному учню. Наприклад, учням, що проживають на території Харківської області, особливо цікавою буде перша задача, киянам – друга, а школярам західного регіону – третя. 1. Не завжди Київ був столицею України. З січня1920 по червень 1934 рр. Столицею Української Соціалістичної Радянської Республіки був Харків. Скільки повних років Харків був столицею? Дізнайтеся, які ще міста були столицею України у різні часи. 2. Україна є однією з 9 держав світу, які проектують і будують літаки. Серед найяскравіших здобутків українського літакобудування — найбільший у світі літак АН-225 “Мрія”, а також найпотужніший літак АН-124 “Руслан”. Ці “залізні птахи”, сконструйовані лідером літакобудування АНТК ім. Антонова, що знаходиться в Києві. Літак “Мрія”, маса якого 640 т, взявши на борт вантаж у 253 т, за один політ установив більше 124 рекорди. У скільки разів маса літака більша за масу вантажу, що він може підняти? Відповідь округліть до десятих. 3. У XV – XVI століті в Яггелонському (Краківському) університеті одержали освіту 800 українців. Серед них: із Львова – 108, Городка – 19, Кам’янця – 14, Дрогобича – 15, Брод – 5 і т.д. Який відсоток студентів Ягелонського університету у ці часи представляли мешканці інших міст України. 4. Культура Мізинської стоянка — одна з найвизначніших археологічних пам’яток пізнього палеоліту в світовій історії. Стоянка розташована на Сіверщині, поблизу села Мізин, Коропського району, Чернігівської області. Датується віком близько 18 000 років до н.е.Відкриття стоянки відбулося восени 1907 року. Встановіть, скільки років пройшло від часу існовання Мізинської стоянки до наших днів. Через скільки років після відкриття стоянки Україна здобула незалежність?
Виховання патріотизму на уроках математики слід здійснювати, віддаючи перевагу окремим аспектам цієї роботи відповідно до вікових учнів.
У старших класах на уроках математики виховання патріотизму доцільно здійснювати під час вивчення елементів статистики та опрацювання статистичних даних у вигляді різного роду діаграм. З цією метою слід використовувати реальні досягнення українського народу. Наприклад. 1. За останні роки Україна збільшує виробництво зернових, зокрема – пшениці, і вийшла на третє місце в світі з експорту – 32,3 млн т зерна. Попереду лише США (72,3 млн т) та ЄС (38,5 млн т). Україні вдалося обійти такі визнані “житниці світу”, як Канада (28 млн т), Аргентина (21,9 млн т) і Бразилія (20,1 млн т). За даними задачі побудуйте стовпчасту діаграму. 2. З’ясуйте цифри, що характеризують народжуваність в Україні за кожен рік існування незалежної України. Побудуйте стовпчасту діаграму. Коли народжуваність була найвищою, а коли найнижчою? Варто звернути увагу на завдання, що учні виконують з коментуванням своїх дій. Це розвиває мовлення, формує правильну математичну мову, стимулює вміння правильно і грамотно висловлювати свої думки українською мовою. Корисними є завдання: «Прочитай», «Сформулюй», «Провідміняй: а) п’ять мільйонів; б)триста дві тисячі» У 7-9 класах вже слід впливати на формування в учнів духовно осмисленого (рефлексивного) патріотизму, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини. Також почуття поваги до інших народів, поваги до своїх і чужих прав і свобод. За допомогою прикладів різних українських орнаментів і вишивок учням можна показати багато геометричних перетворень. У той же час є можливість розширити знання учнів про культуру українського народу. Бажано звернути увагу учнів на те, що багато вишивок тільки на перший погляд здаються симетричними, чи утвореними за допомогою паралельного перенесення. Насправді процес створення вишивок і орнаментів – творчий і не завжди підпорядковується математичним законам. Пропонуємо учням аналізувати і створювати орнаменти не лише в 7 – 9 класах, а й у 5 – 6 клас при вивченні геометричних фігур та у 10-11 класі при вивченні періодичних функцій. У 9 класі під час вивчення вписаних і описаних многокутників учням доцільно розповісти про розвиток математики в Київській Русі, зокрема про знахідки в давньоруських курганах [1]. Вони свідчать, що в ХІІ – ХІІІ століттях у Київській Русі були розповсюджені орнаменти різних прикрас. Їх виконували за допомогою металевого зубчастого коліщатка, що мало 24 зубці. Зрозуміло, що для виготовлення такого коліщатка потрібно було вміти поділити коло на 24 рівні частини. Після цього учням слід запропонувати різними способами самостійно розв’язати задачу про поділ кола на 24 частини. Не варто вчителю оминати патріотичний матеріал, що міститься в діючих підручниках для 7-9 класів. Потрібно звертати увагу учнів на прізвища українських математиків, на їх внесок у розвиток математики. Знайомство зі знаменитими земляками виховує гордість за свою Батьківщину, рідний край. Одне з таких прізвищ – прізвище академіка Всеукраїнської Академії Наук М.П. Кравчука, якого 1938 року безпідставно репресували і заслали на Колиму, де він і загинув. На його пам’ятнику в Києві написано девіз його життя: «Моя любов – Україна і математика». Учням бажано якомога більше розповісти про цього та інших справжніх патріотів України. Навчання має бути емоційним і збуджувати позитивні емоції. Протягом усього часу навчання в школі дитина, а пізніше підліток, молода людина потребують взірця для наслідування. В інтересах суспільства та й самих молодих людей формувати зразки для наслідування з допомогою справді видатних особистостей. Як показує практика, на уроці створюється сприятлива емоційна обстановка, якщо перед викладом нового матеріалу провести 2-3 хвилинну бесіду про українських учених математиків або місце математики в житті давніх і сучасних людей. На закінчення (як підсумок) хочемо подати слова академіка І.Д. Беха, які мають стати дороговказом на шляху патріотичного виховання підростаючого покоління Українців. Особливого значення для патріотичного виховання набуває особистісно-орієнтований підхід, коли в центрі освітньо-виховного процесу стоять інтереси дитини, її потреби та можливості. Лише через таку ієрархію ціннісних підходів як людина (особистість) – народ (культура, історія, освіта) – держава (суспільство) можна реалізувати перспективну і демократичну модель виховання громадянина-патріота [2]. Література. 1. Бевз В. Г. Практикум з історії математики: Навч. посіб. для студентів фіз.-мат. ф -тів./ В. Г. Бевз– К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – 312 с. 2. Бех І. Д. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді/ І. Д. Бех, К. І. Чорна. – Київ, 2014. – 29 с. 3. Качур М. М. Поняття «патріотизм» в українській науковій педагогічній думці/М. М. Качур // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2013, № 6 (32) — Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка. – с. 54 – 61. 4. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2015 – 2019 рр. [Електронний ресурс] – режим доступу http://ippo.kubg.edu.ua/archives/6436 5. Коркішко О.Г. Вихованняпатріотизму молодших школярів у позаурочній виховній роботі: Автореф. дис… канд. пед. наук: 13.00.07 / О.Г. Коркішко; Східноукр. нац. ун-т ім. В.Даля. — Луганськ, 2004. — 20 с. 6. Методичні рекомендаціїз організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді у 2014/2015 навчальному році [Електронний ресурс] – режим доступуhttp://osvita.ua/legislation/pozashk_osv/44204/ Поділитися цим: • Twitter • Facebook1 • Google • • Зима за літом, ніч за днем • Плюс змінюється мінусом, • Все у природі і в людей • Йде за законом синуса. • Ряди везінь і невезінь: • То зверху, то насподі ми • Із березоля в березіль • Виходимо й приходимо • Гріхопадіння й каяття, • І нищення і творення. • Проста гармонія буття • Повторення й повторення • То вверх крокуємо то вниз, • Удачі за невдачами, • По синусоїді кудись • Всі пливемо неначе ми. • Г.П. Бевз • Виконавши наступне завдання, ви дізнаєтесь дату народження поета. • Розв’язати рівняння: • а) ( 122+х ) – 48 = 83; (9) • б) 9 ( х +19 ) = 198; (3) • в) 5136 – (у – 425 ) =3747. (1814) • Відповідь: Народився Т.Г.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині в родині кріпака. Коли маленькому Тарасу виповнилося 2 роки, родина Шевченків переїхала у сусіднє село Кирилівку (нині село Шевченкове на Черкащині), де жила раніше. Тут, в убогій хатині й минуло безрадісне дитинство поета, голодне, щедре на болі й образи. Саме тут прокинулася у нього любов до книжки, пісні, малювання. • • Додаток 2 • Індивідуальна картка 1 • • 1. Скільки років було Т.Г.Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури, якщо 1/ 13 числа дорівнює 2? • Відповідь: 26 років • Як називається ця збірка поезій? • Відповідь: У наш час під назвою «Кобзар» розуміють усі віршовані твори Шевченка, однак перші «Кобзарі» містили тільки деякі його поезії. • Уперше «Кобзар» видано 1840 у Санкт-Петербурзі за сприяння Євгена Гребінки. У збірку ввійшло всього вісім творів: «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка» («Нащо мені чорні брови»), «До Основ'яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч» та «Думи мої, думи мої, лихо мені з вами», що написана спеціально для цього збірника і є своєрідним епіграфом не тільки до цього видання, але і до усієї творчості Тараса Шевченка. • 2. В роки заслання 1848-1849 року Тарас був запрошений взяти участь в морської експедиції, яка мала назву Аральскої, художником. Відстань, яку вони подолали на шхуні одного дня дорівнювала 108 км, зі швидкістю 36 км/год. Скільки годин мандрівники були в дорозі? • Відповідь: 3год. • У відповіді ви одержали число , що відповідає кількості букв у назві вірша Т. Г. Шевченка. Що це за вірш? • Відповідь: «Сон».
|